Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Voorstellen Willem
Mijn auto breng ik voor onderhoud naar een Ford dealer / universele garage, deze zitten naast mijn werk en bevalt me goed. Ik hoopte hier wat mede dieselaars te treffen om hun ervaringen te horen.

De uitlaat zit rechtsachter, dus kan het niet heel goed zien... volgens mij valt het mee met roken, maar ben daar niet zeker van. Gister tijdens regenereren knipperde de auto die achter me reed een paar keer met zn lampen haha. Maar weet niet of dat om mij ging of dat ik een flitser over het hoofd heb gezien.
Antwoord
Laatst reed ik achter een regenererende Mazda 6 en de bestuurder daarvan moet vast wel iets in zijn spiegel gezien hebben. Ik was bijna geneigd mijn mistlampen aan te doen en de stank was niet normaal.

Waarschijnlijk is het een kwestie van tijd dat andere dieselaars je op het idee brengen om het roetfilter onder de auto uit te halen, of eigenlijk het omhulsel laten zitten maar de inhoud eruit te stampen, en dan het regenereren uit te laten programmeren. Dat schijnt bij sommige merken heel populair te zijn, vooral in combinatie met het uit programmeren van de EGR, maar dat laatste heb je al laten doen. Zelf ben ik daar geen fan van omdat je daarmee een ouderwets stinkende diesel krijgt, zeker als je de katalysator die voor het roetfilter zit ook leeg stampt. Laat je de katalysator wel zitten dan heb je het risico dat de auto in bepaalde omstandigheden een geel-bruine rook gaat produceren. Dat komt doordat katalysator ervoor zorgt dat een groter deel van de NOx die je motor zonder EGR in overvloed maakt omgezet wordt in NO2 en dat is nu eenmaal een niet kleurloos gas.
Antwoord
Inmiddels de 100.000 gepasseerd, circa 48K gereden in 1 jaar! De Mazda heeft ook weer onderhoud en APK gehad, waar deze zo doorheen kwam.

Een aantal weken terug heb ik een flacon "Wynn's Diesel Total Action Treatment" door een tank diesel gegooid. Toen continue met meer dan 3000 rpm gereden (bij warme motor). Sindsdien is het regenereren minder vaak voor gekomen, zo tussen de 220 en 250 km. Gemiddeld verbruik over het afgelopen jaar circa 1 op 22,3.
We blijven lekker doorsturen in Zoom!  Smile

Bijlagen Afbeeldingen

Antwoord
Proficiat met deze mijlpaal!
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)