Berichten: 22
Topics: 3
Lid sinds: Mar 2021
Reputatie:
0
Mijn auto breng ik voor onderhoud naar een Ford dealer / universele garage, deze zitten naast mijn werk en bevalt me goed. Ik hoopte hier wat mede dieselaars te treffen om hun ervaringen te horen.
De uitlaat zit rechtsachter, dus kan het niet heel goed zien... volgens mij valt het mee met roken, maar ben daar niet zeker van. Gister tijdens regenereren knipperde de auto die achter me reed een paar keer met zn lampen haha. Maar weet niet of dat om mij ging of dat ik een flitser over het hoofd heb gezien.
Berichten: 484
Topics: 11
Lid sinds: Oct 2017
Reputatie:
12
Laatst reed ik achter een regenererende Mazda 6 en de bestuurder daarvan moet vast wel iets in zijn spiegel gezien hebben. Ik was bijna geneigd mijn mistlampen aan te doen en de stank was niet normaal.
Waarschijnlijk is het een kwestie van tijd dat andere dieselaars je op het idee brengen om het roetfilter onder de auto uit te halen, of eigenlijk het omhulsel laten zitten maar de inhoud eruit te stampen, en dan het regenereren uit te laten programmeren. Dat schijnt bij sommige merken heel populair te zijn, vooral in combinatie met het uit programmeren van de EGR, maar dat laatste heb je al laten doen. Zelf ben ik daar geen fan van omdat je daarmee een ouderwets stinkende diesel krijgt, zeker als je de katalysator die voor het roetfilter zit ook leeg stampt. Laat je de katalysator wel zitten dan heb je het risico dat de auto in bepaalde omstandigheden een geel-bruine rook gaat produceren. Dat komt doordat katalysator ervoor zorgt dat een groter deel van de NOx die je motor zonder EGR in overvloed maakt omgezet wordt in NO2 en dat is nu eenmaal een niet kleurloos gas.
Berichten: 484
Topics: 11
Lid sinds: Oct 2017
Reputatie:
12
Proficiat met deze mijlpaal!