Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Nieuwe Mazda 2 voor 2023........
Je mag volgens de het World Economic Forum de komende jaren nog blij zijn als je uberhaupt je nog mag verplaatsen per auto en al helemaal met een auto met een ICE (internal combustion engine) hoe geadvanceerd dan ook.

Big Grin
Antwoord
Rudolphwolven schreef:I hate 3 pitters; 2 pitters (Fiat 500 etc.) al helemaal; het lijken wel motorfiets motoren.....

Je lijkt Gargamel wel: "Ik haat smurfen!"

Maar even serieus, heb je ooit met zo'n Fiat tweepitter gereden? Van buiten klinkt het inderdaad als een brommobiel, maar in de auto hoor je een heel ander geluid, bijna sportief, zeker als je wat verder doortrekt in de versnellingen. Bovendien rijdt zo'n tweepitter als je je aan een paar randvoorwaarden houdt helemaal niet slecht. Vooral op de snelweg is het een verademing in vergelijking met auto's als bijvoorbeeld de Mazda 2. Wat gebeurt er als je bij een Mazda 2 in de hoogste versnelling bij 90 km/u plotseling het gas vol intrapt? Nagenoeg niks! Zo'n Fiat tweepitter accelereert dan echter verrassend vlot. Dat is echt ideaal als je rap in een klein gaatje tussen twee jou inhalende auto's op de linkerbaan wil schieten. En dat alles zonder terugschakelen! Dat is gewoonweg indrukwekkend! Het enige wat de Fiat tweepitter niet kan, is wegrijden in de tweede versnelling en heel erg langzaam rijden in de tweede versnelling. Dus mensen die bij het rechts afslaan op een kruispunt eerst even wachten om fietsers voor te laten gaan, maar dan niet even terugschakelen naar de eerste versnelling, die kunnen niet met zo'n tweepitter overweg. Maar goed, dan ben je ook eigenlijk te dom om auto te rijden.
Antwoord
Betreft:........
1) heb je ooit met zo'n Fiat tweepitter gereden? 
2) Vooral op de snelweg is het een verademing in vergelijking met auto's als bijvoorbeeld de Mazda 2. Wat gebeurt er als je bij een Mazda 2 in de hoogste versnelling bij 90 km/u plotseling het gas vol intrapt? Nagenoeg niks! Zo'n Fiat tweepitter accelereert dan echter verrassend vlot. 

Ervaringen:.....
1) Ja, dikwijls, met mijn zoon in die van zijn vrouw......
2) Dat gevoel in de 500 is puur subjectief.........komt door die forse "roffel/ratel" van slechts 2 cilinders......in werkelijkheid gaat het accelereren bij 90 kmh in mijn Mazda 2 1,5 supersnel...(zeker na chippen tot 114 pk)
Fiat 500..............69pk......0-100kmh=14,8 sec....top 160kmh
Mazda 2 1,5.....102 pk......0-100kmh=10,7 sec....top 186kmh
Antwoord
Je data klopt niet. Fiat heeft de tweepitter nooit geleverd met 69 pk; wel met 105, 100, 85, 80, 65 en 60 pk. Die laatste 2 zijn alleen voor bejaarden, want die hebben geen turbo. Mijn opmerkingen gingen over de Fiat tweepitters met 85 en 80 pk, want die zijn het meest verkocht in Nederland, en die vergeleek ik met de 90 pk Mazda 2 die van 2015 tot 2020 verkocht werd. (Dus niet met jouw 102 pk uitvoering van voor 2015, want dat is een zeldzame uitvoering die nauwelijks verkocht is, waarbij het brandstofverbruik opgeofferd is voor de prestaties, en bovendien heb ik er geen ervaring mee.)

De Fiat tweepitters met 80 en 85 pk hebben al 145 Nm bij 1900 tpm, daar waar de 90 pk Mazda zijn maximale 148 Nm pas bij 4000 tpm haalt. Daarbij maakt de 90 pk Mazda bij dezelfde snelheid in de hoogste versnelling ook nog eens aanzienlijk minder toeren dan de tweepitters. Kortom, je moet met de 90 pk Mazda echt terug schakelen om vanaf 90 km/u in de hoogste versnelling een beetje vlot te accelereren. En nee, de acceleratie van de tweepitters is in die situatie niet subjectief. Je hoort het geluid van de motor immers nauwelijks toenemen bij een dergelijke acceleratie; je ziet de snelheidsmeter echter wel verrassend vlot oplopen.
Antwoord
Los van alle exacte data; mijn zus heeft een Panda met een 85 pk 2-cilindertje. Geweldig autootje vind ik dat. Ik zou mijn 2 er niet voor willen ruilen, want die rijdt veel rustiger en comfortabeler, maar zo'n Panda met 2-cilinder heeft enorm veel pit en karakter!

Zelf heb ik ooit een Suzuki Savage gehad. Dat is een kleine motor, een chopper, met een 650 cc éénpittertje. Eveneens geweldig, dat karakter.

Hoe minder cilinders, hoe beter  Cool
Antwoord
The Menace schreef:Hoe minder cilinders, hoe beter  Cool

Misschien moet je je dan eens laten inspireren door Fred Flintstone.  Tongue
Antwoord
ik ben helaas ook niet van de downsizing van de motoren. als leenauto vaker een pikanto, c1, 207, e.d meegehad, reed allemaal voor geen meter. rauw/pruttel/geen pit.
de UP en de spacestar vielen mij dan nog wel mee, dat zou misschien nog kunnen, maar met wat meer kilometers ben Ik wat blij als ik weer in een 4pitter zit.
Antwoord
mark-ering schreef:ik ben helaas ook niet van de downsizing van de motoren. als leenauto vaker een pikanto, c1, 207, e.d meegehad, reed allemaal voor geen meter. rauw/pruttel/geen pit.

Nu noem je er volgens mij allemaal zonder turbo. Sommige twee- en driepitters zijn een stuk beter te pruimen als er een turbo op zit. Maar niet allemaal. Zo vond ik een proefrit met een Clio driepitter met turbo een afknapper.
Antwoord
AGH schreef:Sommige twee- en driepitters zijn een stuk beter te pruimen als er een turbo op zit.

Eens. Twee jaar geleden heeft m'n moeder een Picanto 1.0 GT-Line gekocht; een 3-cilinder turbo met 100 pk en 171 Nm. Heb er zo'n 200 km mee gereden, heerlijk wagentje hoor!
Maar als je dat nog niet genoeg vindt voor zo'n karretje, kun je hem altijd nog elektronisch laten upgraden naar 140 pk en 230 Nm. Dan kun je onmogelijk nog zeggen dat er geen pit in zit.

Die Clio vind ik trouwens ook niks. Maar je kunt de turbo uitzetten (door hem op 'eco' te zetten) en dan rijdt hij eigenlijk prettiger.
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)