Waardering:
  • 1 stemmen - gemiddelde waardering is 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Facelift Mazda 2
Omdat ik de facelift niet erg geslaagd vind - vooral de "lege" vlakken onder de koplampen vind ik lelijk - denk ik erover komende zomer over eens te gaan proefrijden in de dan nieuw op de markt komende Toyota Yaris Hybrid, en dan zien we wel of het bij een proefritje blijft... Een Toyota Hybrid is niet te vergelijken met de "mild-hybrid"-techniek die Mazda nu in het facelift-model stopt. Misschien ook iets voor jou, André, want het is altijd een automaat.
Antwoord
Ik heb totaal geen kijk op dat hybride gedoe. Het viel me gewoon op dat ik nergens in de brochure en prijslijst een automaat versie zie staan. De komende 2 jaar ook nog niet aan de orde hoor. Ik heb mijn garantie uitgebreid met 2 jaar, dus als ik wat nieuws ga kopen is dat pas over 2 jaar en dan zijn de kaarten wellicht weer heel anders geschud. Mazda bevalt me echt heel erg goed, en wil over 2 jaar graag weer een nieuwe. Maar als ik geen geschikte opvolger kan vinden bij Mazda, shop ik gewoon verder hoor.
Antwoord
Vanochtend even gemaild met mijn verkoper bij de dealer. De Mazda 2 is inderdaad (voorlopig) niet meer leverbaar met een automaat. Dit is zijn antwoord op mijn vraag

"Je hebt op het moment helaas gelijk, de automaat variant is ten onder gegaan door de nieuwe brandstoftest methode. Op dit moment kunnen wij geen automaat leveren, er komt in juli weer een wijziging in de methode aan omdat sommige voertuigen dusdanig slecht uit de test komen dat het niet reëel is.

Wellicht dat ze eind juli een automaat her-introduceren aan het gamma. Blijf voorlopig lekker sturen in je unieke Mazda 2!"

Mocht er dus na de herziene meetmethode toch ook geen automaat versie komen, dan zal dit dus mijn eerste en laatste Mazda zijn. Alle andere modellen zijn voor mij te groot of liggen budgetair buiten mijn bereik.
Antwoord
André, mij is niets bekend van een aanpassing van de testmethode in juli. Wel verandert in juli de manier waarop de BPM bepaald wordt. Mogelijk bedoelt de verkoper dat.

Feit is dat Mazda in de 2 een ouderwetse automaat leverde waar veel andere merken intussen om goede redenen zijn overgestapt op modernere automatische versnellingsbakken.
Antwoord
Dat zou ook zo maar kunnen, dat mijn dealer dat bedoelt. Wat ik begreep is dat de huidige brandstof test methode bij bepaalde auto's een zeer onrealistische uitslag geeft wat een veel hogere BPM tot gevolg heeft en modellen met een automaat onredelijk veel duurder maakt. Om dit tegen te gaan zou in jullie de test methode aangepast worden.

Dat de M2 een wat oudere automaat heeft, was mij bekend, maar dat boeit mij niet zo. Mijn M2 rijd heerlijk met de automaat die er nu in zit. Ouderwets of niet, maakt mij echt niet uit. Maar de komende 2 jaar niet aan de orde, maar wel leuk en belangrijk om in de gaten te houden.
Antwoord
Natuurlijk rijdt dat prima, André, maar de keuze van Mazda voor een dergelijke versnellingsbak is vreemd. Mazda is zo goed bezig zuinige motoren te maken. Dan is het toch zonde dat ze die motoren combineren met automatische versnellingsbakken die naar huidige maatstaven onnodig brandstof verspillen?

Met de nieuwe testmethode zelf is trouwens weinig mis. Die is heel veel realistischer dan de oude. Met de oude testmethode waren de verbruikswaarden en de CO2 emissie simpelweg onrealistisch laag. Met de nieuwe meetmethode zijn ze veel realistische en dus hoger. Waar het pijnpunt zit, is dat momenteel de waarden van de nieuwe testmethode met een wettelijk voorgeschreven formule omgerekend moeten worden naar waarden die dezelfde auto met de oude testmethode gehad zou kunnen hebben. Dat omrekenen is nodig omdat de BPM tarieven nog op de waarden van de oude meetmethode gebaseerd zijn. De wettelijk voorgeschreven formule is echter niet bepaald realistisch. Gemiddeld klopt deze aardig, maar voor sommige auto's pakt deze veel te positief uit en voor andere veel te negatief. Vanaf juli is dat omrekenen niet meer nodig omdat de BPM tarieven vanaf dan direct op de waarden van de nieuwe meetmethode gebaseerd zullen zijn.
Antwoord
Ik begrijp dat hij nu wel standaard als 6-bak geleverd wordt .. afgelopen week een weekje in de 90pk versie rond getuft van het oude model, met 5-bak dus, maar dat viel me eigenlijk niet heel hard mee.. ook motorisch niet trouwens.. dus dat hij nou standaard met 6 versnellingen komt lijkt mij een vooruitgang. Ik zag hem vorige week hier bij de dealer staan, maar je moet toch goed kijken om de verschillen allemaal te zien.. zoveel is er nou ook weer niet veranderd volgens mij.. wel even chippen dan..
Antwoord
Mach0, scherp opgemerkt! Mij was die 6MT nog niet opgevallen. Ik dacht even aan een tikfout, want dat zou bij Mazda niet de eerste keer zijn, en daarom heb ik ook eens op de Duitse Mazda website gekeken, maar ook daar wordt een zesbak vermeld.

Maar Mach0, ik vraag me wel af of de zesbak van de nieuwe 90 pk uitvoering te vergelijken zal zijn met de zesbak van jouw 115 pk uitvoering, want daarvan is de zesde versnelling zo'n 10% "korter" dan de vijfde van de oude vijfbak. Daardoor is jouw auto in de hoogste versnelling een stuk levendiger dan een huidige 90 pk uitvoering, maar dat gaat wel ten koste van het brandstofverbruik. Het ligt eerder voor de hand dat de zesde versnelling van de nieuwe 90 pk uitvoering nog futlozer zal zijn dan de vijfde van de huidige 90 pk uitvoering, want daarmee wordt nog meer brandstof bespaard...

Oh, André, in Duitsland is de automaat nog steeds leverbaar hoor! Door diens CO2 emissie zou je echter in Nederland € 5342,- aan BPM moeten betalen terwijl dat voor de handbak € 2246,- is. Dat is ongetwijfeld de reden waarom Mazda Nederland (voorlopig) geen heil ziet in het importeren van de automaat.
Antwoord
Dat denk ik ook ja, een meerprijs van ruim 3.100 alleen al voor de BPM, en daar komt dan nog eens de prijs van de bak zelf bij, zit je denk ik nederland aan een meerprijs van boven de 4.000 euro. Ja, die zou ik ook echt laten staan en naar een ander merk gaan kijken. En ik snap dat dergelijke onrealistische verschillen noopt tot herzien van de test methode. (of in ieder geval de omrekening).
Antwoord
Blijkbaar heeft de Mazda dealer in Amersfoort van het facelift-model al een tweedehandsje met 5000 km op de teller te koop staan, wat knap is, want hij staat pas 9 dagen op kenteken...

https://www.autotrack.nl/tweedehands/mazda/2/48399534

Ik hoop trouwens wel dat als vanaf juli de BPM zonder omrekenformule op basis van de waarden van de nieuwe testmethode bepaald wordt, diezelfde waarden vanaf dan ook in de folders en prijslijsten verschijnen, want momenteel staan ook daar die onzinnige, omgerekende waarden in.
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)