Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Chiptuning op de Mazda 2
Ja, we dwalen ontzettend af, maar toch even rechtzetten dat ik bedoelde dat André's hulp een goedbetaalde baan heeft, als ze lachend kan vertellen dat (het haar blijkbaar niks doet dat) ze in drie jaar 2.100 euro aan boetes heeft mogen aftikken.

Nu weer ontopic  Smile
Antwoord
Oeps, sorry, mijn schuld. We gaan weer ontopic.
Antwoord
Nee nee, onze samense schuld.

En nu weer ontopic.
Antwoord
Is het chiptunen van een 115PK M2 überhaupt de moeite wel waard?
Het wordt een leasebak en ik vraag me af of de administratieve rompslomp de 15 extra paardjes waard is.
Antwoord
Gutanoth schreef:Is… is.

Twee keer het woord 'is', terwijl het niet meer kan zijn dan een mening. Misschien vind je het de moeite waard, misschien ook niet.

Ik zou het zelf niet doen in elk geval. Dat wil zeggen; niet als ik al 115 pk zou hebben en ook niet als het een leasebak is.
Maar als jij graag 450 euro betaalt voor 15 paardjes die nooit echt van jou zullen worden, dan moet je dat zeker doen.

Check wel even bij je leasemaatschappij hoe dat precies geregeld is, want sommige van die maatschappijen vinden het niet zo grappig als hun lease-auto's getuned worden.
Antwoord
Sinds een maand eigenaar van een mazda 2 2016 90 PK.
Na een paar weken heb ik het luchtfilter vervangen door een K&N filter.
Dat was al een wereld van verschil: veel betere gasrespons en wat pittiger. Bij 5000 toeren echter nog altijd geknepen natuurlijk.
Vandaag naar de chipper geweest (Black8 / AP tuning in Castricum). 
Met RON98 in de tank was ik wel benieuwd wat eruit zou komen...
Meting voor: 95 PK (bij 5000 rpm) en 154,2 Nm
Meting na: 134,2 PK (bij 6000 rpm) en 158,6 Nm
De motor trekt nu helemaal lekker door. Wat mij betreft een geslaagde actie.
De trekkracht is niet veel omhoog gegaan, het gebied boven de 5000 rpm is drastisch verbeterd.

Bijlagen Afbeeldingen

Antwoord
Mooi resultaat.....gefeliciteerd!
Wat waren de kosten?
mvg, Ruud
Antwoord
Bij het K&N filter vraag ik me af of de door Hanz waargenomen verbetering echt is of dat deze alleen "tussen de oren" zit. Zelf heb ik ooit zo'n filter op een Peugeot 106 toegepast en ondanks dat het subjectieve oordeel positief was, bleek de acceleratie van 0 naar 100 nul-komma-nul sneller te gaan. Kortom, mijn hersenen lieten zich foppen door het veranderde motorgeluid.

Dat de motor bij chiptuning boven 5000 tpm krachtiger wordt, is voor mij totaal niet interessant. Ik kom eerlijk gezegd zelden boven 5000 tpm. Persoonlijk zou ik het veel nuttiger vinden als de motor tussen 2000 en 3000 tpm flink krachtiger zou worden, maar daar verandert door de chiptuning nauwelijks iets.
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)